Notice: Undefined variable: menu in /www/dev/motoprofi.inweb.hu/templates/pages/page.tem on line 440
MOTOPROFI | Több, mint motorozás. Elmélet, gyakorlat, vezetéstechnika. Máté György motoros oktató.
ESEMÉNYNAPTÁR
2016 Február
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29

Rutinpálya


A FELKÉSZÜLÉS   >>   A RUTINPÁLYÁK   >>   A KÖTELEZŐ MŰSZAKI ELLENŐRZÉS


    

I  A FELKÉSZÜLÉS
 

Ha aktívan részt vettél az órákon, begyakoroltad az alapokat, 90%-ban biztos a rutinvizsgád sikeressége. A gyakorlások során mindent megteszünk azért, hogy lépésről lépésre biztonságosan sajátíthasd el a kezelési tudnivalókat és sikeresen megoldhasd a feladatokat.

Vezetéstechnikai trainerként a mércét a vizsgakövetelménynél mindig magasabbra teszem, egyrészt a sikeres vizsgád, másrészt a saját biztonságod érdekében. Megfelelő, stabil alapok nélkül hosszú távon nem lehet sikereket elérni. Az oktatás minden esetben a tanuló igényeihez, fizikai adottságaihoz, esetleg korábban már elért tudásszintjéhez igazítottan, személyre szabottan történik.

A fokozatosság elvét szem előtt tartva, ha szükséges, először egy kisebb, 125 cm³-es (vagy akár moped) kategóriájú motorral gyakorolhatsz, majd továbblépve egyre nagyobbakra ülve eljuthatsz a magabiztos motorkezelésig.

 

 
Yamaha TW 125 cm³   Honda 250 cm³
     
 
Kawasaki ER 500   Yamaha XJ 600 Diversion


Az előny nem csupán abban van, hogy gyorsabban és biztonságosabban fejlődsz, hanem többféle típus vezetésével szélesebb körű tudásra tehetsz szert.

A járműkezelési vizsga - más néven: rutinvizsga - során több feladatot kell végrehajtanod, ezek egy része a motor << elindulás előtti, kötelező ellenőrzése. A feladatokról és követelményekről az alábbiakban olvashatsz részletesen.

  

II   A RUTINPÁLYÁK

A rutinvizsgára felkészítés során megtanulod egyrészt a motorkerékpár kötelező műszaki ellenőrzését (erről lejjebb találsz részletes információkat), valamint a négy, a rutinpályán elvégzendő feladatot.
 

<< Ide kattintva megnézheted, hogy hogyan kell

a vizsgakövetelményeknek megfelelően teljesítened a rutinpályákat.

 

* További klippeket - a rutinpályák "kicsit másfajta" teljesítéséről a Képgalériában ("VIDEÓK" rész, "Nulladik Fejezet, Első Bekezdés", illetve "A rutinpályák - némi gyakorlás után" c. videók) találsz. Érdemes azokat is megnézned - igaz, kis humor szükséges hozzájuk - tanulságos a kezdők tipikus hibáit bemutató, "sárga pólós" videó úgyanúgy, mint a "profi verzió", amin keresztül kedvet kaphatsz a vezetéstechnikai training-ekhez. A training-eken megtanulhatod mindazt, ami a kötelező anyagot bár meghaladja, de ugyanakkor a biztonságos motorozás szempontjából elengedhetetlen.

 

 

Feladat   Első feladat | Nyolcas-tolás

Leírás  

A rutinvizsga során a pályán az első feladat az úgynevezett "Nyolcas tolás". Itt a motorkerékpárt egy adott útvonalon, nyolcas alakban végig kell tolnod. Az ábrán a sötétkék vonal mutatja a motor útvonalát.

Pályarajz  

Mire figyelj  
  • Akkora ívet válassz a tolásnál, hogy a vonalon belül tudj maradni.
  • Ne felejtsd el indulás előtt felhajtani az oldalsztendert.
  • A feladatot álló motorral, teljes, becsatolt felszereléssel hajtsd végre.
  • Ne sétálj túl közel a motorhoz, mert beakadhat a lábat, és átbillenhetsz.
  • Nyújtott karral, előre dőlve, könnyebb tolni a motort.

Feladat   Második feladat | Egyes pálya 

Leírás   Ezen a pályán a felállított kapuk között kell áthaladnod adott sorrendben, irányjelzéssel, és oldalra fordulással. A pálya végén van egy visszafordulás, majd következik a lassúmenet-folyosó - ezen legalább 8mp-en keresztül kell áthaladnod. A motor útvonalát a szaggatott sötétkék vonal mutatja.
Pályarajz  
Mire figyelj  
  • Egyes fokozatban, alapjáraton, vagy egy kicsit gyorsabban haladj.
  • A körültekintést az irányváltás előtt végezd el - így nem billensz ki az egyensúlyodból.
  • A lassú menethez már lassan, csúsztatott kuplunggal érkezz a folyosóba, és előre, a távolba nézz.
  • Ha kicsit megszalad a motor, a hátsó fékkel fogd meg - így sokkal stabilabb marad.
  • A folyosóból kiérve gyorsíts, és kapcsolj fel második fokozatba, majd a bóják között állj meg.

Feladat   Harmadik feladat | Kettes pálya

Leírás   Ez a pálya többek között annyiban különbözik az előzőtől, hogy itt nem csak egy "szimpla" visszafordulás van a végén, hanem két nyolcast le kell írnod. Az oda-útvonalat a zöld vonal, a visszautat a türkizkék vonal mutatja.
Pályarajz  
Mire figyelj  
  • Még a szlalom megkezdése előtt kapcsolj második fokozatba.
  • A nyolcas előtt lassíts le, és kapcsolj vissza 1-esbe.
  • Ha a tekinteted a középponti bóján van, szűkebben tudod venni az ívet, szűkebben tudsz kanyarodni.
  • A vissza-szlalomban gyorsítás után ismét kapcsolj 2-esbe.
  • Stabilabb lesz a szlalomozás, ha szélesebb íveken haladsz.

Feladat   Negyedik feladat | Hármas pálya

Leírás   Ennek a pályának a lényege, hogy kellőképp felgyorsíts, a pálya végén végezd el a visszafordulást, majd a fehér kocka előtt állj meg. Az ábrán a sötétkék vonal mutatja a motor útvonalát.
Pályarajz  
Mire figyelj  
  • Elindulás után kapcsolj fel 2-esbe, és kizárólag motorfékkel kerüld az akadályt.
  • A megfordulást követően intenzív gyorsítás következik.
  • Kb. 50 méteren belül kapcsolj fel 3-asig, és érj el egy kb. 40-45 km/h-s sebességet.
  • A fékezés kezdetét jelző bójától már kezdhetsz lassítani.
  • A két féket együttesen, egyre erősebben használd a megállásig.


  

III   A KÖTELEZŐ MŰSZAKI ELLENŐRZÉS

 

<< Ide kattintva megnézhetsz egy összefoglalót a motokerékpár

<< elindulás előtti, kötelező ellenőrzéséről.


 

  1. Kormányberendezés ellenőrzése: Ha a motoron van középsztender, akkor tedd fel rá, elvileg csak így lehet az ellenőrzést végrehajtani. Ha nincs, akkor eltekinetenek a felrakástól, de a feladatot be kell mutatnod. A kormányt forgasd el mindkét irányba ütközésig. Nem szabad akadnia, nem ütközhet bele az üzemanyagtartályba sem, és nem szabad, hogy bármelyik vezetéket elcsípje vagy beszorítsa. Ellenőrizni kell a kormánycsapágy lógását: a motorral szemben leguggolsz és a villa alsó részét feléd, majd visszafelé - tehát a motor síkjával egyirányban - mozgatod. Nem szabad kotyognia.
     
  2. Gumiabroncsok ellenőrzése: mindegyiken külön-külön ellenőrizni kell, hogy a barázda mélysége minimum 1,6 mm legyen. Az abroncsokon nem lehet szennyeződés, vagy olajfolt - ezeket el kell távolítani. Repedés és szúrás sem lehet rajtuk. Ellenőrizni kell még a nyomásukat, ezt jobb híján úgy tudod megtenni, hogy rálépsz, és ha nagyon nem süllyed be, akkor megfelelő. A vizsgabiztos kérheti, hogy ülj fel a motorra és így győződj meg a nyomás helyességéről. A nyomás helyességét ettől függetlenül hetenként egyszer kötelező ellenőrizni. A vizsgabiztos továbbá rákérdezhet a gumi fajtájára, akkor el kell mondanod, hogy vagy radiál, vagy diagonál lehet, de egy motoron egyszerre csak egyfajta lehet felszerelve.
     
  3. Világító- és fényjelző berendezések ellenőrzése: a motorra gyújtást kell adni. Ellenőrizni kell az irányjelző fényeket mindkét irányban, elöl és hátul is, a villogások száma percenként 60 és 120 között kell legyen. Ellenőrizni kell a tompított és távolsági fényszórót elöl. Távolsági fényszóró bekapcsolása közben a műszerfalon égnie kell egy kis kék visszajelző fénynek - ezt a vizsgabiztosnak is mondanod kell. Eközben hátul égnie kell a helyzetjelző lámpáknak és a rendszámtábla világításának. Ellenőrizned kell továbbá a féklámpát is, mindkét fékkel. A hátsó fék ellenőrzésénél látod, hogy felgyullad-e, az első fék behúzásánál ha a lámpa elé teszed a kezed, akkor látod, hogy valóban felgyullad -e. Esetleg más segítségét kérheted, ha nem érnéd el.
     
  4. Fékberendezések ellenőrzése: mivel a legtöbb motoron hidraulikus fékrendszer van, így először a fékfolyadékot kell ellenőrizned. Az elsőét rögtön a kormány jobb oldalán, még a fékkar előtt találod egy kis dobozban. Ellenőrizned kell, hogy a folyadék a minimum csík felett van-e. Ha a hátsó fék is hidraulikus, akkor ugyanígy a hátsóét - ennek láthatósága motoronként változó - valamelyiken látható, valamelyiken pedig pl. a nyereg alá ven rejtve. Ha ezeket rendben találtad, felülsz a motorra, meglendíted, és fékezel mindkét fékkel együtt. Ha megfognak, akkor jó, a fékek rendben vannak.
     
  5. Rendszámtábla ellenőrzése: ez elvileg nincs benne a 'tananyagban', de a vizsgabiztos megkérdezheti, ha magadtól nem mondtad el: 2010.január 1-től a Te feladatod, hogy indulás előtt meggyőződj arról, hogy a rendszámtábla tiszta és olvasható, és a világítása is működik.

 

Idáig a kötelező feladatok, illetve kérdések. Valószínű azonban, hogy a vizsgabiztos ezeken felül még feltesz 1-2 kérdést az alábbiak közül.

 

<< Ide kattintva megnézhetsz egy összefoglalót a

műszaki ellenőrzés feladatairól.

 

  1. Négyütemű motor esetében: Végezze el a motorolaj-szint és az olajnyomás ellenõrzését!
    Tudnod kell, hogy a legtöbb négyütemű motorkerékpárnál a motor és a váltó kenési rendszere közös. A szintellenőrzéshez a motorblokknak vízszintes helyzetben kell lennie (pl. középtámaszra állítva). A blokk oldalán vagy nívópálca van, vagy egy kémlelő ablak. Meg kell mérned/nézned, hogy megfelelő-e az olaj szintje. Ha nem, akkor utána kell tölteni ugyanabból a típusból. Ha nem tudjuk, milyen típus van benne, akkor az egészet le kell cserélni teljesen. Az olajnyomást a műszerfalon lévő piros ellenõrzõ lámpa jelzi (ha van). A piros ellenőrző lámpának a gyújtás bekapcsolásakor világítania kell, a motor beindulása után a jelzőfénynek ki kell aludnia.

     
  2. Kétütemű motor esetében: Ismertesse az üzemanyag-kenőanyag keverési arányt!
    Mondd el, hogy a gyári utasításnak megfelelő arányú benzin 2T keverék előállítását a tankoláskor kell ellenőrizni. (Pl. az 1:50 arány azt jelenti, hogy 10 liter benzinhez 2 dl 2T motorolajat kell tölteni.)

     
  3. Mutassa meg a sebességváltóban levő olajszint ellenőrzésének módját! Mutassa meg, hol tölthető be a kenőolaj a sebességváltóba!
    Mivel a legtöbb négyütemű motorkerékpár motor- és váltó kenési rendszere közös, ezért a szint ellenőrzése megegyezik az előző kérdésben leírtakkal. Nívópálcás rendszerben a nívópálca bevezető nyílása a beöntő nyílás. Kémlelő ablak esetén a blokk oldalán "OIL" feliratú csavar mögött található a beöntő nyílás. Kétütemű motoroknál a blokk oldalán nívócsavar található. Ennek meglazítása után a kenőolajnak szivárognia kell, ha a blokk vízszintes helyzetben van, és a kenőolaj mennyisége megfelelő. A beöntő nyílás általában a forgattyús ház tetején található.

     
  4. Végezze el a tengelykapcsoló kar holtjátékának ellenőrzését, ismertesse beállítását!
    Meg kell győzödnöd arról, hogy a tengelykapcsoló kar (azaz: kupplung-kar) holtjátéka 2-4mm között van-e. Ehhez kissé behúzod, majd visszaengeded a kart. Ha kérdik, hogy hol legyen az a 2-4 mm, akkor a tövénél. Utánállítani úgy tudsz, hogy a karon lévő állító csavart ki- vagy becsavarod, és kontraanyát meghúzod, ha készen van. A csavar behajtása a holtjátékot növeli, kifelé hajtása pedig csökkenti azt.

     
  5. Ismertesse a meghajtólánc feszességének ellenőrzését!
    Állj a hátsó lengőkarhoz, a lánc felőli oldalon. Alulról felfelé nyomd meg a láncot a lengőkar irányába (elvileg 40-50N erővel) – a kilengése nem lehet több 10-30 mm-nél. Ha nem megfelelő, akkor a hátsó kerékrögzítő anyákat kell meglazítani és előrébb, vagy hátrébb húzni a kereket, mindkét oldalon egyenlő mértékben. Ehhez segítségünkre szolgál a karon lévő kis beosztás-skála. Ügyelni kell arra, hogy a kerék egyenes maradjon, különben félrehord, ami borulásveszélyes.

     
  6. Végezze el a hátsó lengővilla és a rugóstagok ellenőrzését!
    A motoron ülve mozgasd le-fel és jobbra-balra a lengőkarokat. A lényeg, hogy nem mozoghatnak sehogy. A lengéscsillapítónál nem szivároghat az olaj, nem szorulhat, nem "ringhat". Speciális szerszámmal utánállítható, a tövénél található fogaknál. A spirálrugó nem recseghet, nem lehet rajta sérülés, hasonlóképp a lengővilla sem "nyekereghet", nem lehet rajta sérülés. A spirálrugót rendszerint állíthatod terheléstől függően, a kezelési útmutatóban leírtak szerint.

     
  7. Mutassa meg a tartalék izzókat és a biztosítókat, a biztosítótartót, és ismertesse a biztosító cseréjének a módját!
    Az izzó és biztosító készletet az ülés alatt találod. Minden, a motorban található izzóból és biztosítóból minimum egy darabot kell tartalmaznia, felhasználás esetén azonnal gondoskodj a pótlásról. A biztosítótartó az oldalidom alatt van, ezért megmutatni nem tudod. Szerepe az áramkör védelme, cserélni csak áramtalanított motornál szabad, mégpedig az eredeti Ampère-számú biztosítóra.

     
  8. Ismertesse a benzincsap állásait!
    A benzintank bal oldalán találod: ON-RES-OFF/PRI (nyitott – tartalék - zárt/szerviz).

     
  9. Mutassa meg az elsősegély csomagot!
    Az ülés alatt találod. Lehet a hátitáskádban is, vagy akárhol, csak fontos, hogy legyen Nálad egy "A" jelű  csomag, amely tartalmának szavatosságát időközönként ellenőrizned kell.

Sikertelen a vizsgád, ha

  • a feladatok elvégzéséhez nem rendelkezel kellő ismerettel és jártassággal;
  • a feladatokat nem tudod végrehajtani;
  • figyelmetlenségből, hozzá nem értésből kárt okozol;
  • balesetveszélyes helyzetet teremtesz;
  • megszeged a munkavédelmi rendelkezéseket.

Belépés