Notice: Undefined variable: menu in /www/dev/motoprofi.inweb.hu/templates/pages/page.tem on line 440
MOTOPROFI | Több, mint motorozás. Elmélet, gyakorlat, vezetéstechnika. Máté György motoros oktató.
ESEMÉNYNAPTÁR
2016 Február
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29

Forgalom


A FORGALMI OKTATÁS

Ha már rendelkezel rutinvizsgával, a következő lépés a forgalmi oktatás.
A közlekedési hatóság által előírt, hivatalos kötelező óraszámok szerint 11 óra városi, és 6 óra országúti vezetés következik. Oktatási és közlekedési tapasztaltaim szerint egy 10 tanórát gyakorló kezdőnek, de még egy évek óta motorozó, gyakorlott motorosnak is vannak bőven vezetéstechnikai hiányosságai.

Következő lépésként javaslom egy zárt pályás, egynapos, alapszintű vezetéstechnikai training elvégzését.

Közlekedési szakemberek, motoros oktatók, motoros rendőrök, helyszínelők, mindannyian évek óta lobbizunk a hatóságokkal, hogy a training gyakorlatok bekerüljenek a hivatalos oktatás menetébe. Sajnos, ez ezidáig nem sikerült. Vannak országok, pl. Franciaország, Japán, ahol ezek már hosszú évek óta működnek, és sokkal kevesebb motoros szenved balesetet az utakon. Hogy miért? Mert a motorozás egyik fő aspektusa a váratlan vészhelyzetek megfelelő kezelése, illetve azok elkerülése. Mint oktató, csupán javaslatot tehetek, ki-ki döntse el maga, saját belátása szerint, hogy részt kíván-e venni ebben az igencsak fontos, és véleményem szerint kihagyhatatlan felkészítésben.

Az első forgalmi óra előtt részletes eligazítást tartok az oktatás menetéről, követelményeiről, a várható, veszélyesebb forgalmi helyzetekről.

Az útvonaltervet és az egyéb instrukciókat rádión keresztül adom.

A forgalomban két tanulóval foglalkozom egyszerre, ahol nemcsak a forgalmi helyzetet tanuljuk, hanem a csapatban együtt motorozást is. Ez mindenkinek jó alapot adhat a későbbi, közös motoros túrázások során.

A vizsgák is hasonlóképp, tehát párban zajlanak; a vizsabiztos mellettem ül az autóban, ő határozza meg az útvonalat, a rádión keresztül azonban én kommunikálok, a már megszokott módon. A forgalomban autós, vagy motoros kíséretet biztosítok, hátulról védve a tanulókat a mögöttes forgalomtól.

Egymáshoz képest eltolt alakzatban haladunk, a jobb láthatóság és nagyobb biztonság érdekében.

Esetenként alkalmazok felvezetést is – ilyenkor elöl haladok, példát mutatva, s megtanulunk, vagy újra tanulunk szabályosan közlekedni.
 

   
Forgalmi oktatás, eltolt alakzatban   Forgalmi oktatás   Forgalmi oktatás felvezetéssel

 

A foglalkozás végeztével átbeszéljük a történteket, elemzünk, levonjuk a tanulságokat. Elvégzem az adminisztrációt, majd egyeztetjük a következő tanórák időpontjait.
 

   
Megbeszélés, elemzés   Időpont-egyeztetés   Adminisztráció

 

Egy oktatási óra időtartama 50 perc, melyet egy 10 perces szünet követ. Általában két, vagy esetenként négy tanórát veszünk egy alkalommal. A tudásszintnek, és a terhelhetőségnek megfelelően a tanulás kiscsoportos oktatás keretén belül zajlik, 2- 3 fővel. Az adott feladatokat elmagyarázom, bemutatom, és ha szükséges, a tanulót magam mögé ültetve magyarázok és próbálom "ráéreztetni" a feladat helyes elvégzésére (testtartás, fej, tekintet, etc.), egészen addig, míg már egyedül is sikerül.
 

   
A "kiselőadás"...   Tanulóval együtt   Helyes testtartás bemutatása

 

A hivatalos jogosítvány-szerzéshez szükséges, kötelező óraszámoktól függetlenül az a tapasztalatom, hogy nagyobb, és tartalmasabb fejlődés érhető el mind kezdő, mind már gyakorlott motorosoknál, az egy napon, magas óraszámban történő motorozással. A leghatékonyabban gyakorolni egy nyolc órás egységben lehet – természetesen a kellő pihenők és szünetek megtartásával.
 

 

A rutinpályás, az alapszintű bevezető traininget és a forgalmi oktatásokat hétköznap reggel 08:00 órától este 20:00 óráig tartom, előzetesen egyeztetett időpontokban. A szombati napokon túratraining-eket tartok gyakorló motorosoknak. Vasárnapokon I, II, és III szintű vezetéstechnikai trainingek állnak a programon a budaörsi Floracoop Virágpiacon, illetve a Kakucsringen.

Belépés